Projectes innovadors
Innovació educativa i transformació digitalEducació Emocional
De manera transversal, a infantil fem educació emocional que te com a objectiu reconèixer i identificar les emocions bàsiques: l’alegria, la tristesa, la ràbia la por i la sorpresa. També duem a terme activitats per desenvolupar la consciència emocional i adquirir estratègies i tècniques de regulació emocional. Així mateix, és un objectiu molt importat promoure l’empatia, l’autoestima i adquirir hàbits per la resolució de conflictes.
Ho fem mitjançant les capses de les emocions que contenen imatges i objectes que evoquen i recorden a l’emoció que es vol treballar, d’aquesta manera els alumnes fa la descoberta i el reconeixement dels indicadors de l’emoció. Un cop reconeguda l’emoció executem diferents activitats per treballar-la.
L’educació emocional és transversal perquè està present en tots els moments del dia dels infants i per això en moltes ocasions aprofitem accions quotidianes per treballar-la.
Metodologia a la Llar d’Infants: Panera dels tresors i joc heuristic
A la llar duem a terme propostes adaptades a cada nivell, adequant-les al ritme i els interessos dels grups. Hi ha 3 nivells diferents: nadons, I1 i I2.
Amb els més petits de la llar, els nadons, fem propostes molt relaxades i sensorials, que respecten els seus ritmes de son i d’higiene.
Alguna de les propostes que fem amb el grup dels nadons són les ampolles sensorials, la panera dels tresors i el reconeixement davant del mirall. Per afavorir la relació i el vincle amb les mestres també dediquem estones de massatges i de jocs de falda.
La panera dels tresors afavoreix l’experimentació sensorial mitjançant la manipulació lliure de diferents materials, promovent la curiositat a través de l’experimentació i el descobriment de l’entorn.
Com a metodologia destaquem el joc heuristic que consisteix a presentar diferents propostes motivadores perquè els nadons encaixin, apilin, obrin, tanquin, omplin, buidin… Afavorint la seva llibertat i autonomia, la motricitat fina, a coordinació oculomanual, la capacitat de concentració i l’inici de la classificació dels diferents elements.
PDB Programa de Desenvolupament Bàsic en Educació Infantil
A l’Etapa d’Educació Infantil, amb aquest programa d’estimulació primerenca, el que volem és afavorir les connexions neurològiques, donant al cervell el que necessita pel seu desenvolupament, millorant així les seves funcions i estructures, ajudant a desenvolupar les habilitats motores, cognitives, lingüístiques i socials.
Ho aconseguim fent exercicis vestibulars, d’equilibri, de marxa creuada i escala de braquiació, pas de soldat, etc. Ho completem amb els bits d’intel·ligència que afavoreixen l’agudesa visual, la concentració, la memòria i l’adquisició de vocabulari dels infants.
Dur a terme aquest programa diàriament a educació infantil, és més eficaç perquè el cervell té més plasticitat i això fa que s’estableixin connexions entre les neurones amb més facilitat i rapidesa.
One to One
El model “One To One”, pel qual cada estudiant utilitza el seu propi dispositiu, permet personalitzar encara més la manera com cada alumne utilitza el temps, rep suport per aprendre habilitats essencials, i aprofundeix en la comprensió dels continguts digitals.
A través de la posada en marxa del projecte “Un alumne un dispositiu” a l’ESO, volem assolir els següents objectius:
- Garantir a l’alumnat del Col·legi un desenvolupament de la seva competència digital integral, de manera que l’adquisició d’habilitats, destreses i ús responsable de les noves metodologies els vingui donat de manera transversal a totes les àrees d’aprenentatge.
- Facilitar l’aprenentatge personalitzat, contemplant els diferents ritmes d’aprenentatge i promovent l’autonomia de l’alumnat, el motor i el protagonista del seu procés d’aprenentatge.
- Avançar en l’aplicació de noves metodologies d’ensenyament i aprenentatge.
- Propiciar entre l’alumnat pràctiques cooperatives i col·laboratives, aprofitant-ne les possibilitats que les TIC ens brinden en aquest terreny.
Google Workspace
Al Col·legi Amor de Dios Barcelona, tots els nostres alumnes, a partir de 4t de Primària, disposen d’un compte de correu institucional que a més els dona accés a eines com ara Classroom, Google Docs, Google Sheets, Drive, etc. que els permet integrar múltiples eines tecnològiques en el procés d’aprenentatge.
L’acord assolit amb Google, en ser uns comptes educatius, garanteixen la protecció de dades dels nostres alumnes i famílies.
Matemàtiques Singapur a Primària
La metodologia Singapur fomenta l’aprenentatge de les matemàtiques desmarcant-se de l’ensenyament tradicional. Suposa intentar arribar al mateix lloc per camins diferents, però sense repetir ni memoritzar. És un dels mètodes actuals que millors resultats obtenen a les proves PISA.
Els alumnes descobreixen els conceptes mitjançant la manipulació de materials i el diàleg. L’aprenentatge parteix del que és vivencial i s’orienta a la resolució de problemes: es tracta d’unes matemàtiques per pensar.
En què consisteix la metodologia Singapur?
La metodologia Singapur fa referència als mètodes d’ensenyament del currículum actual que s’imparteix a Singapur des de l’escola bressol fins a sisè de primària. Recentment, s’ha fet molt popular a causa de l’exponencial escalada de resultats de Singapur a l’informe internacional TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) on, el 2007, estaven dins dels tres primers del món als cursos de quart i sisè grau. A més, Singapur encapçala totes les classificacions de l’informe PISA.
La matemàtiques Singapur posen èmfasi no només en aprendre sinó en entendre i dominar un nombre limitat de conceptes cada any. La raó és que els alumnes acaben sabent resoldre problemes perquè realment entenen els conceptes i la seva interrelació a un nivell més profund i no només els estan aprenent per superar un examen.
Com ho fan?
Un dels punts clau del mètode és lús del dibuix de diagrames per representar els conceptes. Aquesta aproximació visual permet representar un problema i veure’l des de diferents perspectives, cosa que permet trobar fàcilment una solució a què s’arribaria a través d’equacions amb diverses variables usant la metodologia tradicional.
ABP
Aprenentatge Basat en Projectes i Treball Cooperatiu
A partir d’un repte, els alumnes tenen una participació activa en el seu aprenentatge. De nou, ells són els protagonistes i en comú han de resoldre diferents situacions que engloben de manera interdisciplinària els continguts del currículum.
Resulta molt beneficiós per a atendre la diversitat i els diferents nivells a l’aula sempre comptant amb la mediació i el suport dels docents.
A més, al Col·legi Amor de Dios Barcelona, ho combinem el Treball Cooperatiu, ja que permet una millor atenció a la diversitat alhora que millora la comunicació i l’ambient de treball, augmenta la motivació, fomenta la interacció social afavorint el sentiment de pertinença, genera confiança i millora el compromís en el procés d’ensenyament aprenentatge, etc.
APS
Aprenentatge Servei
En l’APS es fonen intencionalitat pedagògica i intencionalitat solidària.
Integra el servei a la comunitat amb l’aprenentatge de continguts, competències, habilitats o valors amb el que els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo.
L’AprenentatgeSservei és, doncs, un projecte educatiu amb utilitat social.
Al nostre Col·legi Amor de Dios Barcelona, en concret es duen a terme 2 APS:
APS Campanya de donació de Sang a 5è de primària.
APS Cuidem el Parc del Turó de la Peira a 4t de l’ESO.
APR
Aprenentatge Basat en Reptes
L’Aprenentatge Basat en Reptes (ABR) és una metodologia educativa que se centra a involucrar els estudiants en la resolució de problemes reals i complexos, fomentant així el seu pensament crític, la col·laboració i la creativitat.
En el context del Batxillerat del Col·legi Amor de Dios Barcelona, aquesta metodologia implica que els alumnes treballin en equips per abordar reptes que sorgeixen de situacions autèntiques, sovint relacionades amb el seu entorn o amb problemàtiques globals. Aquests reptes els impulsen a investigar, experimentar i aplicar coneixements de diferents disciplines per trobar solucions innovadores.
L’ABR promou un aprenentatge actiu i significatiu, on els estudiants desenvolupen competències transversals i adquirint habilitats pràctiques que els preparen per a la vida adulta i el món laboral.